نحوه تولید میلگرد آجدار

modir 1402/10/24

میلگردها از پرکاربردترین و پرفروش‌ترین مقاطع فولادی دنیا هستند که در کاربردهایی مانند ایجاد مقاومت کششی در بتن و افزایش استحکام سازه‌ها استفاده می‌شوند. بنابراین، کیفیت و مقاومت آن‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است. این در حالی است که کیفیت، ویژگی‌های ساختاری و عملکرد این میلگردها به‌طور مستقیم از نحوه تولید و استانداردهای به‌کاررفته در ساخت آن، تأثیر می‌گیرند. در ادامه به بررسی استانداردهای تولید و مواد اولیه و  نحوه تولید میلگرد آجدار می پردازیم.

ساخت آرماتورها با بهره‌گیری از استانداردهای مشخصی انجام می‌شود. این استانداردها به تولیدکنندگان کمک می‌کنند تا محصولاتی با کیفیت بالا و ویژگی‌های مشخص، تولید و عرضه کنند. بر اساس استانداردهای تولید، میلگردهای آجدار به سه گرید A2، A3 و A4 تقسیم می‌شوند که هر یک دارای خواص مکانیکی و شیمیایی منحصربه‌فرد هستند. میلگردهای تولیدشده توسط شرکت‌های ایرانی، عمدتاً از استانداردهای زیر بهره می‌گیرند:

استانداردهای تولید میلگرد آجدار

  1. استاندارد GIS ژاپن
  2. استاندارد EN اروپا
  3. استاندارد DIN آلمان
  4. استاندارد جهانی ISO
  5. استاندارد ASTM آمریکا
  6. استاندارد GOST روسیه
  7. استاندارد ISIRI 3132 ایران

روش‌های ساخت میلگرد آجدار

به‌طورکلی، تولید میلگردها به چهار روش نورد سرد، نورد گرم، ترمکس و آلیاژسازی (میکرو آلیاژی) صورت می‌گیرد. روش‌هایی که برای ساخت میلگردهای آجدار استفاده می‌شوند، دو روش نورد سرد و گرم هستند. در این قسمت، با این دو روش بیشتر آشنا می‌شویم:

  • روش نورد سرد
  • روش نورد گرم

روش نورد گرم برای میلگردهای آجدار از مراحل اصلی حرارت دهی، نورد، رافینگ، استند، برش دادن و سرد شدن تشکیل می‌شود. طی این مراحل، ابتدا شمش رو از طریق سیستم غلطکی وارد کوره میکنند بعد با توجه به استاندارد شمش رو به دمای مورد نیاز که اغلب بالای 900 درجه سانتیگراد است رسانده که آماده مرحله نورد شود. در این مرحله، شمش آماده نورد می‌شود.

در مرحله رافینگ، فولاد نرم از میان غلتک‌ها می‌گذرد تا به قطر مورد نیاز و درخواست مشتری تبدیل شود. پس از رافینگ، نوبت به آجدار کردن میلگردها می‌رسد. در مرحله استند، میلگردها وارد قفسه‌های نورد شامل 10-8 استند شده و بسته به نوع میلگرد مورد نظر و استاندارد تولید، آج‌ها بر روی آن‌ها ایجاد می‌شوند. در آخر نیز میلگردها برش داده می‌شوند تا شاخهای 6 یا 12 متری به صورت بندیل بسته بندی میشوند.

تفاوت میلگرد ساده و آجدار

در توليد ميلگرد آجدار بايد از فولاد نوع كاملا آرام استفاده شود ولي براي ميلگرد ساده مشروط به تطبيق كليه ويژگيهاي مندرج در استاندارد ملی به شماره 14262-2 ميتوان از فولاد نيمه آرام نيز استفاده نمود. مواد اولیه، از مهم‌ترین پارامترهای مؤثر در کیفیت و قیمت میلگرد آجدار است. میلگردهای تولیدشده در کارخانه‌های ایران اکثراً با استفاده از شمش فولاد 3sp یا 5sp تولید می‌شوند. این فولاد دارای درصد بالا از آهن در ترکیب با کربن، گوگرد، فسفر، سیلسیم و منگنز تشکیل شده است. سایزبندی این شمش‌ها نیز بسته به خطوط نورد متفاوت است.

دو نوع میلگرد آجدار و ساده، دو نوع متداول میلگرد هستند که در صنایع ساختمان سازی و دیگر حوزه‌ها کاربرد بسیاری دارند. میلگرد آجدار و ساده هر چند از نظر ظاهری قابل تشخیص هستند، اما هر کدام انواع مختلفی دارند. اگر از فعالان این حوزه باشید، آشنایی با این دو دسته بندی میلگرد و کاربرد آنها برای شما ضروری خواهد بود.

میلگرد ساده چیست؟

میلگرد ساده، همان طور که از نام آن پیداست، به میلگردهایی گفته می‌شود که ظاهری ساده و صاف دارند. شاید این نوع از میلگرد نسبت به میلگردهای آجدار کمی برای کاربران عادی غریبه باشد؛ چرا که میلگرد ساده بیشتر در مستحکم سازی بتن‌ها کاربرد دارند. برای این که بتن مقاومت بیشتری پیدا کند، از این نوع میلگرد درون آن قرار می‌دهند.

از نظر ابعادی نیز میلگرد ساده دارای طول 6 الی 12 متر است. طول ذکر شده متداول‌ترین شکل تولید میلگرد ساده است و این میلگرد را می‌توان در ابعاد دیگری نیز ریخته گری کرد. قطر این نوع از میلگردها نیز 6 الی 200 میلی‌متر خواهد بود. در متداول‌ترین کاربرد، میلگرد برای افزایش مقاومت بتن در ساختمان سازی، افزایش مقاومت سازه‌ها و جبران ضعف کششی بتن استفاده می‌شود. به دلیل ضعف کشش بتن، شاید سازه‌های بتنی در مقابل زلزله دچار ضعف شوند. به همین خاطر از قدرت کششی بالای میلگرد برای افزایش مقاومت بتن در مقابل زلزله استفاده می‌گردد.

البته در نظر داشته باشید که نسبت به دیگر فولادها و قطعات فولادی، میلگرد ساده قدرت کششی کمتری دارد و در دسته فولادهای نرم قرار می‌گیرد. کاربردهای دیگر میلگرد ساده را نیز می‌توان در حوزه جوشکاری، آهنگری و حتی شکل دهی دانست. (منبع: ویکی‌پدیا)

میلگرد آجدار چیست؟

این نوع از میلگردها که به طور حتم آنها را مشاهده کرده‌اید، در سطح بیرونی خود دارای آج هستند. به برش‌هایی که روی این دسته از میلگردها انجام داده شده، آج می‌گویند. برش‌های انجام شده روی میلگردهای آجدار به شکل‌های متفاوتی وجود دارند و همین عامل می‌تواند برای دسته بندی میلگردهای آجدار استفاده شود. آجدار کردن روشی برای افزایش زبری سطح است. زبری سطح ایجاد شده توسط آجدار کردن باعث می‌شود تا میلگرد به راحتی به بتن بچسبد. پس در نهایت میلگرد به سختی از بتن خارج خواهد شد و می‌توان به استحکام بخشی بتن کمک کند. بهترین میلگرد آجدار، میلگردی است که استحکام و ظرافت تولید مورد انتظار را داشته باشد.

آج‌های میلگرد می‌تواند به صورت مارپیچ، یکنواخت، دوکی یا حتی مرکب باشد. با توجه به شکل آج‌های میلگرد آجدار، درصد کربن فولاد، سختی و شکل پذیری میلگرد نیز متفاوت خواهد بود؛ پس علاوه بر ظاهر انواع میلگرد آجدار، ریزساختار و مقاومت آنها نیز متفاوت خواهد بود. برخلاف میلگردهای ساده که کاربردهای متفاوتی دارند، میلگرد آجدار بیشتر در صنعت ساختمان سازی استفاده می‌شود. به طور کلی میلگردها در سه نوع A1، A2، A3 و A4 ساخته می‌شوند. سه دسته A2، A3 و A4 به میلگردهای آجدار و دسته A1 به میلگردهای ساده اشاره دارد. این درجه بندی روشی برای بیان میزان آج‌های یک میلگرد است که در حالت A1، بدون آج و میلگرد ساده را داریم. آج‌ها نیز به ترتیب از A2 تا A4 افزایش پیدا می‌کنند.

تفاوت میلگرد ساده و آجدار

ظاهر و آجدار بودن را می‌توان یکی از اصلی‌ترین موارد تفاوت میلگرد ساده و آجدار دانست و در حقیقت نیز میلگردها را بر این اساس دسته بندی می‌کنیم. اما این دو نوع میلگرد تفاوت‌های ساختاری خاصی با یکدیگر دارند که شناخت آنها برای ما الزامی است. تفاوت‌های موجود بین دو میلگرد ساده و آجدار را می‌توان از چند منظر ظاهری، ابعاد، کاربردها و روش تولید بررسی کرد.قیمت میلگرد نیز که همیشه مورد بحث خواهد بود، در این تفاوت جای گرفته و یکی از نقش‌های اساسی را بازی می‌کند.

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.