لوله فولادی چیست ؟ انواع و کاربرد آن

modir 1402/11/07
لوله فولادی

لوله فولادی  (steel pipe) یکی از رایج ترین انواع لوله ها در صنعت است. لوله فولادی استوانه‌ای توخالی است که از آن برای انتقال یا نگهداری سایر مواد و مایعات استفاده می‌کنند. به عبارت دیگر لوله فولادی وسیله ای جهت حفاظت مواد داخل لوله از محیط بیرونی آن است و همچنین وسیله ای برای انتقال مایعات و سیالات می باشد.

با توجه به نیازها و خواسته های صنایع مختلف، انواع لوله فولادی با حفظ برخی از مشخصات و استانداردها تولید می شوند. با توجه به نیاز صنایع مختلف گاهی نیاز است لوله های فولادی به طول مورد نیاز برش داده شده و مورد استفاده قرار گیرند.

لوله فولادی چیست؟

لوله فولادی، استوانه ای بلند است که دو سر آن باز است و سطح مقطع آن دایره است. لوله فولادی توخالی است و از جنس فولاد می باشد. لوله های فولادی کاربردهای وسیعی در صنایع مختلف دارند. لازم است بدانید کاربرد لوله های فولادی تنها به انتقال مایعات و سیالات محدود نمی شود و در فواصل کوتاه می توان از این لوله ها برای انتقال مواد جامد نیز استفاده کرد. برای شکل به لوله های فولادی از روش هیدروفرمینگ لوله استفاده می شود. فرآیند هیدروفرمینگ لوله به سه روش انجام می شود: ۱.هیدروفرمینگ فشار پایین ۲.هیدروفرمینگ فشار بالا ۳.هیدروفرمینگ فشار متغیر.

هرچه کیفیت و ضخامت این لوله ها بیشتر باشد با اطمینان بیشتر و در زمانی کوتاه تر می توان حجم زیادی از مواد را منتقل کرد و هزینه بالای خرید و نصب این لوله ها در کوتاه مدت قابل جبران خواهد بود. لوله فولادی در جنس های مختلف پلاستیکی، فولادی، بتنی، پی وی سی، استیل، آلومینیوم و غیره تولید می شود.

انواع لوله های فولادی

لوله های فولادی با توجه به مشخصاتی که دارند به انواع مختلفی تقسیم می شوند. هر کدام از انواع لوله های فولادی نیز با توجه به ویژگی های خود کاربرد متنوعی در صنایع مختلف دارند. متداول ترین انواع لوله های فولادی عبارتند از:

لوله گازی

یکی از لوله های فولادی بسیار مهم، لوله گاز می باشد. لوله گاز لوله ای از جنس فولاد یا پلی اتیلن می باشد که جهت انتقال گاز مورد استفاده قرار می گیرد. لوله گاز به دو صورت نورد گرم و نورد سرد در کارخانه تولید می شود لوله های گاز به دو دسته توکار و روکار تقسیم می شوند.

لوله مسی

از پر استفاده ترین لوله ها در صنعت، لوله مسی می باشد. از لوله های مسی به عنوان خطوط آبرسانی در خانه ها استفاده می شود.انواع لوله های مسی عبارتند از: لوله مسی کلاف، لوله مسی شاخه ای، لوله مسی مویین و لوله مسی کویل.

لوله اسپیرال

لوله اسپیرال به لوله های فولادی نورد گرم و مارپیچی گفته می شود که در اندازه های  ۸ تا ۱۲۰ اینچ تولید می شود.

لوله مانیسمان

لوله مانیسمان که در اصطلاح بازاری به مانسمان معروف است، نوعی لوله بدون درز (Seamless) می باشد. عمده کاربرد لوله مانیسمان در صنایع حساس می باشد.

لوله داربست

داربست های ساختمانی سازه هایی فلزی هستند که برای دسترسی به جاهای سخت ساختمان در زمان ساخت و ساز استفاده می شود.

لوله لنس

لوله لنس به لوله هایی می گویند که جنس آن ها از تیوب فولادی هستند و مهم ترین کاربرد آن ها برای انتقال گاز و پودرهای مختلف مذاب هستند.

لوله گوشت دار

لوله گوشت دار از دسته لوله های فولادی می باشد که به دلیل ضخیم بودن دیواره های آن به نام لوله گوشت دار یا فولادی ضخیم شناخته شده است. لوله های گوشت دار به دلیل ضخامت دیواره های آن قابلیت جوش پذیری ندارند. اصولا برای انتقال مایعات از تیوب های گوشت دار استفاده می شود.

لوله مبلی

لوله مبلی از انواع لوله های فلزی است و در اصل به لوله ای گفته می شود که توسط نورد سرد و از ورق روغنی تولید شود.

انواع لوله مبلی عبارت است از: ۱.لوله سبک بدون درز ۲.لوله سبک درزدار.

لوله api

لوله های api یکی از انواع لوله های فولادی است که برای انتقال حجم بالای نفت و گاز با حداکثر سرعت استفاده می شود. لوله های api از جنس فولاد و تافنس است و قابلیت تحمل فشار فراوان و بازدهی انتقال گسترده ای دارد.لوله های فولادی معمولا در کشتی سازی و برای ساخت لوله‌ های API کاربرد گسترده ‌ای دارند.

از کاربردهای لوله api می توان به ۱.مبدل های حرارتی و گرمایی ۲.آبرسانی صنعتی ۳.خط های انتقال نفت وگاز ۴.عایق کردن کابل های فشار قوی برق اشاره کرد.

لوله آتشخوار

لوله آتشخوار نوعی لوله صنعتی با آلیاژ خاص است. جنس لوله های آتشخوار به گونه ای است که در برابر فشار و حرارت های بالا مقاومت خوبی دارند به همین جهت برای انتقال گازهای پرفشار و مایعات با حرارت بالا استفاده می شوند.

لوله جدارچاه

لوله جدار چاه یکی دیگر از انواع لوله های فولادی موجود در بازار است که در صنعت ساخت و ساز کاربرد گسترده ای دارد.

لوله صنعتی

لوله صنعتی از جنس فولاد می باشد و مقاومت آن نسبت به سایر لوله های فولادی، بیشتر است و ضخامت لوله صنعتی نیز نسبت به سایر لوله های فولادی بیشتر است. لوله صنعتی به لوله گوشت دار هم معروف است.

کاربرد لوله صنعتی عبارت است از: ۱.انتقال سیالات ۲.ساخت پل های فلزی و خرپاها ۳.صنایع پتروشیمی ۴.انتقال مواد.

لوله گالوانیزه

لوله گالوانیزه، لوله ای است که در برابر خوردگی و فرسایش مقاومت و استحکام بالایی دارد.انواع لوله گالوانیزه عبارت است از: لوله گالوانیزه فولادی و لوله گالوانیزه آهنی.

لوله استنلس استیل

لوله استنلس استیل یکی از انواع لوله های فولادی است که مقاومت بالایی در برابر مواد خورنده دارد. از لوله استنلس استیل در بسیاری از بخش های صنعت مورد استفاده قرار می گیرد. از این لوله برای انتقال سیالات و مواد خورنده استفاده می شود. علاوه بر این، از دیگر کاربردهای لوله استنلس استیل می توان به صنعت مواد غذایی اشاره کرد.

لوله بدون درز مانیسمان

لوله های بدون درز یا لوله مانیسمان از انواع لوله های فولادی است و به دلیل مقاومت و استحکام بالا و یکپارچگی و بدون درز بودن، در صنایع مختلفی کاربرد دارند. از کاربرد لوله های بدون درز می توان به صنایع هسته ای، گاز طبیعی، پتروشیمی، کشتی سازی و دیگ های بخار و غیره اشاره کرد. حدود ۶۵ درصد صنایع مختلف از لوله های بدون درز مانیسمان استفاده می کنند.

لوله درزدار

لوله های فولادی انواع زیادی دارند، یکی از انواع لوله های فولادی، لوله درز مستقیم است. برای ساختن لوله درزدار، ورق ها را با ضخامت خاص برش می دهند و از میان غلتک عبور می دهند و غلتک ها لبه های ورق را به فرم دلخواه فرم می دهد و شبیه به لوله می شود، به لوله های تولید شده به این روش، لوله درزدار یا لوله درز مستقیم می گویند.

مزایای لوله فولادی

لوله های فولادی مزایای مختلفی دارند. در اینجا قصد داریم تا برخی از این مزایا را شرح دهیم:

  • مقاومت زیاد در برابر فشار
  • مقاومت بالای سطح داخلی در برابر خوردگی
  • ایمنی زیاد
  • گستردگی سیستم های محافظت در برابر خوردگی
  • امکان تولید وسیع با قطر و ضخامت مختلف
  • امکان فرآیند الکترولیز
  • انتقال سریع نفت و گاز

کاربرد لوله های فولادی

همانطور که گفته شد لوله های فولادی مقاومت بالایی در برابر فشار و خوردگی دارند و عمده استفاده از لوله های فولادی برای انتقال مایعات و سیالات می باشد. به هر میزانی که ضخامت و کیفیت لوله های فولادی بیشتر باشد، میزان تحمل فشار آن نیز بالاتر خواهد بود. لوله های فولادی کاربرد بسیار وسیعی در صنعت ساخت و ساز دارند و از لوله های فولادی برای انواع لوله کشی های توکار ساختمان استفاده می شود.از دیگر کاربردهای لوله های فولادی می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • استفاده در ساخت لوازم خانگی
  • استفاده در صنعت خودروسازی
  • استفاده در صنعت ساختمان سازی
  • داربست
  • استفاده در پل سازی
  • استفاده در صنعت کشاورزی
  • استفاده در مراکز تفریحی
  • استفاده در ساخت تجهیزات پزشکی

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.